ZEZWOLENIE NA ZAJĘCIE PASA DROGOWEGO W CELU PROWADZENIA PRAC POLEGAJĄCYCH NA UMIESZCZENIU URZĄDZENIA INFRASTRUKTURY NIEZWIĄZANEJ Z FUNKCJONOWANIEM DROGI

Jednostka:

Wymagane dokumenty:

Wniosek – do pobrania w Urzędzie Miejskim w Koluszkach (II piętro pokój 204) lub na stronie internetowej www.koluszki.pl.

  • Kserokopia uzgodnienia dokumentacji technicznej z zarządcą drogi (w przypadku dróg publicznych decyzja lokalizacyjna, natomiast w przypadku dróg wewnętrznych umowa użyczenia terenu).
  • Szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500 z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa.  
  • W przypadku umieszczenia reklam czy baneru należy załączyć jej wzór wraz z określeniem wymiarów. Jeżeli reklama ma być mocowana do obiektu (np. słupa energetycznego, budynku) należy przedstawić zgodę właściciela obiektu.
  • Harmonogram prowadzenia robót – tylko w przypadku etapowego prowadzenia prac.
  • Zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów i pieszych. Projekt zabezpieczenia terenu objętego robotami powinien być wykonany zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego.  Projekt zmiany organizacji ruchu należy uzgodnić z Komendą Powiatową Policji w Koluszkach, z zarządcą drogi oraz ze Starostwem Powiatowym w Łodzi. W przypadku, gdy zarządca drogi uzna, iż projekt organizacji nie jest wymagany (w zależności od ustaleń na etapie lokalizacji urządzenia) do wniosku należy załączyć oświadczenie wykonawcy prac o odpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu pieszego i kołowego na czas wykonywania prac. 
  • Oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub o zgłoszeniu budowy i prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno – budowlanej – jeżeli jest wymagane przepisami prawa budowlanego – jeżeli jest wymagane.
  • Oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca lub inwestor reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika (art. 33 § 3  Kpa). 
  • Dowód należnej opłaty skarbowej za wydanie pełnomocnictwa w wysokości 17,00 zł, zgodny z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 roku w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 Nr 187 poz. 1330 ze zmianami).

Miejsce złożenia dokumentów:

Dokumenty można złożyć w Kancelarii Urzędu Miejskiego w Koluszkach ul. 11 Listopada 65 (parter) w następujących godzinach:

  • w poniedziałki, środy i czwartki  w godz. 8:00 – 16:00;
  • we wtorki w godz. 8:00 – 17:00;
  • w piątki w godz. 8:00 – 15:00.
 

Opłaty:

  • 17,00 zł – opłata  za wydanie pełnomocnictwa zgodna z ustawą o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 roku (Dz. U. z 2020 roku poz. 1546 ze zmianami) – opłatę należy wnieść do każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury). 
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązanej z funkcjonowaniem drogi nie podlega opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia:

  • Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu postępowania administracyjnego sprawa zostanie rozstrzygnięta bez zbędnej zwłoki jednak w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, natomiast w przypadku spraw wymagających postępowania wyjaśniającego w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia braków zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego.
  • Decyzja administracyjna w przypadku dróg publicznych – drogi gminne i powiatowe.
  • Umowa dzierżawy w przypadku dróg wewnętrznych. 

Podstawa prawna:

  • Art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 roku poz. 1376 z późniejszymi zmianami);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 01 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004 roku Nr 140, poz. 1481);
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 roku poz. 735z późniejszymi zmianami);
  • Uchwała Nr XVI/142/2019  Rady Miejskiej w Koluszkach Nr XVI/142/2019 z dnia 30 grudnia 2019 roku w sprawie ustalenia stawek na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg na terenie Gminy Koluszki;
  • Porozumienie nr 94/03/08 z dnia 31 marca 2008 roku z Powiatem Łódzkim Wschodnim w sprawie przejęcia zadania zarządzania drogami publicznymi powiatowymi przez Gminę Koluszki;
  • Porozumienie z dnia 29 grudnia 2020 roku w sprawie powierzenia zarządu nad drogami powiatowymi na obszarze Gminy Andrespol;
  • Uchwała Nr XV/165/2019 Rady Powiatu Łódzkiego Wschodniego z dnia 27 grudnia 2019 roku w sprawie ustalenia stawek za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych w Powiecie Łódzkim Wschodnim;
  • Uchwała Nr XXVIII/270/2021 z dnia 18.02.2021 roku zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych w Powiecie Łódzkim Wschodnim
  • Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 roku (Dz. U z 2020 roku poz. 1546 z późniejszymi zmianami);
  • Zarządzenie nr 1/2020 Burmistrza Koluszek z dnia 02 stycznia 2020 roku w sprawie określenia zasad zajmowania pasa drogowego dróg wewnętrznych i ustalenia stawek za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych będących w zarządzie Gminy Koluszki.

Tryb odwoławczy:

  • Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania w terminie w 14 dni od daty otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi ul. Piotrkowska 86 za pośrednictwem organu wydającego zezwolenie.

Inne informacje:

Wniosek sporządzony na druku przygotowanym przez zarządcę drogi, wraz z niezbędnymi załącznikami, należy złożyć co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem zajęcia pasa drogowego. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 01 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004 roku Nr 140, poz. 1481) prawidłowo wypełniony wniosek powinien zawierać:

  • imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
  • cel zajęcia pasa drogowego,
  • lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego, a w przypadku reklamy powierzchnię reklamy,
  • planowany okres zajęcia pasa drogowego.

Po zweryfikowaniu prawidłowości przedstawionych dokumentów, zarządca drogi wydaje przedmiotowe zezwolenie. 

W przypadku dróg gminnych i powiatowych niniejsze zezwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej, natomiast dróg wewnętrznych ma formę umowy dzierżawy. W zezwoleniach określone są m. in. wykonawca prac, inwestor, warunki prowadzenia prac, powierzchnia zajętego pasa drogowego, okres prowadzenia prac, opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym.

Przed przystąpieniem do prac wykonawca zobowiązany jest do podpisania protokołu z przekazania pasa drogowego, po ich zakończeniu protokół z odbioru pasa drogowego. 

Prace zostaną skontrolowane przez upoważnionych do tego pracowników urzędu. Kontrola zostanie przeprowadzona przede wszystkim pod kątem zgodności zajmowanej powierzchni oraz okresu wykonywania prac.