Być jak Ignacy. Nauka pełna energii”

W Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej realizowany jest program oświatowy pt.: „Być jak Ignacy. Nauka pełna energii”. Jest to już VIII odsłona projektu,  którego  organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Ma on na celu popularyzację nauk przyrodniczych, wiedzy na temat źródeł energii i polskiej myśli naukowej oraz rozpowszechnianie informacji o Ignacym Łukasiewiczu i przemyśle naftowym oraz gazowym. Ważnym aspektem projektu jest również promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu i obserwowaniu.

Uczniowie klas 7 na zajęciach dodatkowych wraz z J. Waszczykowską realizują scenariusze lekcji dotyczące różnych rodzajów energii tj. gazowej, elektrycznej, wiatrowej, słonecznej czy też energii z biomasy. Uczą się oni pracować metodą naukową, stawiać problemy badawcze oraz hipotezy, a następnie po wykonaniu szeregu różnych aktywności dochodzą do zweryfikowania swoich pomysłów. W trakcie zajęć poznają również szereg ważnych dla nauki postaci, którzy mieli swój wkład w rozwój nauki i energetyki.

Zajęcia są sposobem nie tylko na naukę ale także na rozwijanie swoich zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi, ponieważ zagadnienia realizowane w programie są interdyscyplinarne i łączą fizykę, chemię i geografię oraz nutkę modelarstwa - na zajęciach budujemy modele elektrowni wiatrowej czy też atomowej. Dużą rolę  odgrywają również metody aktywizujące, ponieważ uczniowie niejednokrotnie dyskutują ze sobą, tworzą mapy myśli czy też przeprowadzają burzę mózgów.

Podczas marcowego spotkania uczniowie poznali bliżej, w jaki sposób działają elektrownie jądrowe. Dzieciaki odświeżyły sobie na wstępie materiał poznany na lekcji chemii, definicję atomu i jego budowę. Wykorzystując modele atomów przygotowali swoje reakcje atomowe, omówili w jaki sposób dochodzi do rozszczepienia jądra atomu np. Uranu 235, który jest pierwiastkiem chemicznym o dużej masie, bardzo podatnym na rozczepienie, gdy w jego jądro uderzy neutron. Poznali w ten sposób potencjał energii powstałej w wyniku reakcji łańcuchowych, dzięki której ogrzewana jest woda, do takiej temperatury, że przechodzi w stan gazowy. Następnie powstała para napędza turbiny w generatorach prądu. Dzięki czemu z reakcji chemicznej otrzymuję się dużą ilość energii w elektrowniach zwanych atomowymi lub też jądrowymi. Uczniowie rozmawiali również, o tym czy budowa tego typu elektrowni w Polsce jest potrzebna, jakie są tego plusy oraz minusy. Po tej dyskusji przystąpili do stworzenia ulotek informacyjnych, dzięki którym szersze grono społeczności uczniowskiej zgłębi ten temat i zobaczy efekty pracy uczniów klas siódmych.

Zaangażowanie naszych „pozytywnie reaktywnych z Dwójki” uczniów można obserwować na stronie internetowej i facebook’u szkoły, ponieważ są tam udostępniane kolaże zdjęć, filmiki i notatki z realizacji zadań projektowych.

Facebook.com X.com

Galeria