Nieoczekiwanie, jedną z nowych pozycji w projekcie budżetu Gminy Koluszki na rok 2024,
jest opracowanie koncepcji budowy tunelu pod przejazdami kolejowymi na drodze wojewódzkiej w Żakowicach. W zestawieniu z planowanym tunelem w ul. Krańcowej w Koluszkach, zastępującym przejazd w Felicjanowie, pomysł na kolejną potężną inwestycję kolejową może nieco dziwić, ale zdaniem władz naszego miasta jest to jak najbardziej przemyślane działanie, szczególnie w świetle planów ogólnokrajowych.
W przyjętym przez rząd w sierpniu br. „Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku” znajduje się zadanie pn. „Modernizacja łódzko-koluszkowskiego węzła kolejowego ze stacją Łódź Olechów”. Niestety, obecnie jest ono na liście rezerwowej. Ale jak słusznie zauważył Zbigniew Szafrański, były prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, a obecnie ekspert Urzędu Transportu Kolejowego i Komisji Europejskiej, w kształtujących się nowych warunkach warto podjąć wraz z Łódzką Koleją Aglomeracyjną lobbing, aby przenieść powyższe zadanie na listę podstawową. Jest to tym bardziej zasadne i racjonalne, że wkrótce pojawią się unijne środki z Krajowego Planu Odbudowy i nowej perspektywy unijnej. Jako gmina musimy być zatem gotowi na to, by w sprzyjającym momencie dysponować gotowymi projektami, które moglibyśmy natychmiast „podsunąć” kolei.
Opracowując koncepcję budowy tunelu w Żakowicach, gmina stara się także w pewien sposób pomóc spółce kolejowej w podjęciu korzystnej dla nas decyzji. Choć wykonanie tunelu to tak naprawdę zadanie PKP PLK, która jest właścicielem przejazdu, a także Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi (właściciela drogi wojewódzkiej), to do tej pory instytucje te pomimo ciągłych próśb ze strony Gminy Koluszki, nie podejmowały tematu. Nasza gmina, bazując zatem na sporym doświadczeniu, jakie wyniosła z budowy tunelu w Gałkówku, zaproponowała pomoc w sporządzeniu niezbędnej dokumentacji, która w przyszłości pozwoli ubiegać się kolei oraz zarządcy drogi o dofinansowanie unijne. Bez tego rodzaju wsparcia finansowego, budowa jest nierealna własnymi środkami gminy. Koszt zadania szacowany jest bowiem na ok. 80-100 mln zł. To gigantyczna kwota, ale pamiętajmy, że w Źakowicach tunel musi przebić się aż przez dwa przejazdy, co znacznie komplikuje całe przedsięwzięcie.
Przypomnijmy jednocześnie, że nasza gmina dysponuje już stosownymi uzgodnieniami oraz gotową koncepcją budowy tunelu w ul. Krańcowej, który zastąpi przejazd w Felicjanowie. Kolejny etap to próby przekonania władz PKP, że warto w trasę przez Koluszki zainwestować. Gramy zatem dość ambitnie, ale w przypadku zielonego światła dla modernizacji łódzko-koluszkowskiego węzła kolejowego, możemy za jednym zamachem przebudować najważniejsze przejazdy kolejowe w gminie.