Setki mieszkańców, przemowy ministrów, balony, paradny przejazd wozów strażackich i motocykli. W tego rodzaju barwny sposób 1 września 2023 r. Gmina Koluszki świętowała otwarcie tunelu pod torami kolejowymi w ciągu drogi powiatowej między Gałkowem Dużym i Gałkowem Małym.
Wreszcie mamy to, marzenie wielu pokoleń gałkowiaków, tych małych i tych dużych. Brak tego bezkolizyjnego przejazdu bardzo utrudniał życie. Dzielił, a nie integrował mieszkańców. To spowodowało, że w listopadzie 2016 r., spontanicznie mieszkańcy Gałkowa Dużego i Małego oraz okolicznych miejscowości podpisali petycję do PKP, starostwa i Urzędu Miejskiego w Koluszkach, z prośba o wsparcie inicjatywy, związanej z usprawnieniem przejazdu przez tory. Na ręce burmistrza Koluszek chciałabym złożyć serdeczne podziękowania za podjecie się roli koordynatora działań inwestycyjnych oraz za to, że pozwolił nam wierzyć w to, ze warto walczyć w słusznej sprawie - słowa te wypowiedziane w imieniu mieszkańców przez Krystynę Sitek, chyba najlepiej oddają wagę wydarzenia, jakim stało się uruchomienie tunelu.
W podobnym duchu, jako jeden z gospodarzy uroczystości, wypowiadał się także burmistrz Koluszek Waldemar Chałat - Z wielką dumą i radością zabieram dziś głos, bo mamy się czym szczycić. Co prawda nasz gałkowski tunel nie jest tak okazały jak ten tunel w Świnoujściu, ani też jak tunel na Zakopiance, ale inwestycja ta jest finansowo największą inwestycją Gminy Koluszki w historii. A wszystko się zaczęło od tego, że naprawdę czas oczekiwania na przejeździe w Gałkowie był ekstremalnie długi. Wszyscy byliśmy ostro wkurzeni czekając pół godziny albo więcej na otwarcie rogatek. Tym bardziej dotyczyło to osób blisko mieszkających i codziennie korzystających z przejścia czy przejazdu przez przejazd. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zainicjowania i przeprowadzenia tej ważnej, ale i bardzo trudnej inwestycji. Nie zapomnijmy, że mieliśmy w międzyczasie i pandemię, i wojnę za granicą i potężny wzrost cen materiałów i znaczący wzrost wynagrodzeń. Jednak daliśmy z tym wszystkim radę.
Inwestycja była także wielkim dniem dla starosty łódzkiego wschodniego Andrzeja Opali, mieszkańca Gałkowa Małego. - Chciałbym podziękować panu burmistrzowi i podległym mu służbom za to, że prowadzili tę inwestycję, którą dzisiaj szczęśliwie kończymy. Oddajemy ją wszystkim mieszkańcom Gałkówka, wszystkim kierowcom, którzy będą jeździli tą drogą. Dzięki tunelowi upłynnimy ruch, a jednocześnie poprawimy bezpieczeństwo, które było dla nas również kluczowym zagadnieniem. Dziękuję wszystkim mieszkańcom za tak liczne przybycie. Jestem bardzo mile zaskoczony państwa obecnością. Liczba osób, która się tutaj pojawiła, świadczy o tym, że naprawdę zrobiliśmy wspólnie z gminą i koleją, wspaniałą robotę - podkreślił starosta powiatowy Andrzej Opala.
Samo otwarcie tunelu miało bardzo uroczysty charakter. Oprócz gospodarzy uroczystości burmistrza Koluszek Waldemara Chałata, starosty powiatu łódzkiego wschodniego Andrzeja Opali, dyrektora w spółce PKP PLK Grzegorza Robaszka, obecni byli minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, wiceminister sprawiedliwości Piotr Cieplucha, senatora RP Krzysztof Kwiatkowski, wicewojewoda łódzki Jarosław Brózda, wicemarszałek województwa łódzkiego Piotr Adamczyk, wiceprezes zarządu PKP Cargo Marek Olkiewicz.
Po poświeceniu obiektu, którego dokonał proboszcz miejscowej parafii ks. Michał Pietrasik, dokonał się pierwszy, historyczny przejazd. Jako pierwsi przez tunel przeprawili się strażacy z OSP Gałków Duży, a tuż za nimi kolumna motocyklistów z terenu naszej gminy. Zwiedzanie obiektu odbywało się również na pieszo. Wiele frajdy miała również okoliczna młodzież, która bez obawy na samochody, mogła na swoich rowerach przetestować strome spadki tunelu. Ciekawym akcentem otwarcia, było także wypuszczenie balonów, które skrywały się w wielkim pudle, stylizowanym na prezent. Nie zabrakło także drona z kamerą, który przebieg uroczystości uwiecznił z powietrza. Wydarzenie zakończyło wspólne świętowanie na tyłach strażackiej jednostki. Serwowana była grochówka z Gałkówka, wata cukrowa i zimne napoje.
Szerokość tunelu wynosi ponad 11,5 m, długość przejazdu pod układem torowym to 28 m. W tunelu, nad którym znajduje się 5 torów poprowadzona została jednia o szerokości 7 m oraz wytyczony został ciąg pieszo-rowerowy.
Łączne nakłady poniesione na realizację inwestycji to 32 mln 257 tys. zł. Źródłami finansowania zadania były Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna - 15 mln 400 tys. zł w tym środki z Unii Europejskiej z Programu Infrastruktura i Środowisko, Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych - prawie 4 mln zł, Powiat Łódzki Wschodni - 8 mln 700 tys. zł, Gmina Koluszki – 4 mln 200 tys. zł. Ponadto powiat wykupił działki niezbędne na realizację inwestycji za kwotę 1,5 mln. zł. Wykonawcą inwestycji była firma STRABAG. Inwestycję realizował i prowadził zespół pracowników Wydziału Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego w Koluszkach.