W Andrespolu i Gałkowie wybudowano wiadukty kolejowe. Dwa bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym na linii Koluszki - Łódź Fabryczna. Na obiektach są nowe tory i sieć trakcyjna. Pod wiaduktami kontynuowane są prace w części drogowej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje z samorządami. Wartość obu zadań to ok. 53 mln zł.
W Andrespolu (przy przystanku Bedoń) i Gałkowie przy utrzymanym ruchu pociągów wybudowano nowe wiadukty kolejowe dla dwóch linii: Łódź Fabryczna - Koluszki oraz Łódź Kaliska - Dębica. Na obiektach ułożono tory oraz wywieszono sieć trakcyjną. Składy pasażerskie i towarowe korzystają ze wszystkich torów znajdujących się na wiaduktach. Będą sprawniejsze przejazdy pociągów. Do zakończenia inwestycji dla zachowania bezpieczeństwa na obszarze robót prędkość pociągów będzie ograniczona.
W Andrespolu postępuje przebudowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, pogłębianie wykopu pod torami dla przyszłej jezdni oraz budowa pochylni i schodów dla pieszych łączących perony z tunelem. Realizowane są także prace przy systemie odwodnieniowym. Zakończenie budowy planuje się w IV kwartale br.
Z kolei w bardziej interesującym nas Gałkowie, wykonano już główny przekop pod wiaduktem. Kontynuowana jest budowa ścian oporowych przy drogach dojazdowych. Wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej powstają żelbetowe ściany. Budowana jest pochylnia dla pieszych. Natomiast w sąsiedztwie obiektu przygotowywany jest zbiornik retencyjny.
O postępach prac na budowie tunelu pod torami kolejowymi w Gałkowie, przedstawiciele naszego samorządu mogli przekonać się osobiście podczas wizyty technicznej. Wizytacja połączona została z briefingiem prasowym, w którym udział wzięli: wicemarszałek woj. łódzkiego Piotr Adamczyk, starosta łódzki wschodni Andrzej Opala oraz burmistrz Koluszek Waldemar Chałat.
Chciałem pogratulować i podziękować tym, którzy przyczyniają się w powiecie łódzkim wschodnim do tego, że jest bezpieczniej i sprawniej w temacie komunikacji kolejowej i samochodowej – podkreślił wicemarszałek Piotr Adamczyk.
Dzięki dobrej współpracy samorządów i spółki państwowej, budujemy tunel, który nie ukrywam, był potężnym wyzwaniem dla nas. Jest to trudne zadanie, niestandardowe i bardzo kosztowne - dodał burmistrz Waldemar Chałat. - Prace posuwają się jednak bardzo sprawnie. Firma buduje dobrze, rzetelnie. Strop przeszedł już testy obciążeniowe, pociągi mogą już jeździć. Widzimy, że budowa zmierza do dobrego finału. A beneficjentami tej inwestycji jesteśmy my wszyscy mieszkańcy tej gminy i ci, którzy często przejeżdżają prze ten teren.
Z kolei niejako w imieniu mieszkańców Gałkowa Małego i Dużego, głos zabrał starosta Andrzej Opala Ja jestem mieszkańcem Gałkowa Małego, więc najlepiej wiem, jak wyglądała przeprawa przez ten przejazd. Faktycznie stało się tu 15-20 minut, a czasami nawet pół godziny. Dlatego inwestycja ta była od kilkudziesięciu lat wyczekiwana i wytęskniona przez mieszkańców. Chciałbym przede wszystkim podziękować panu burmistrzowi, którego służby prowadzą tę inwestycję. Jako samorządy po połowie finansujemy część drogową, powiat wydał także 1,5 mln zł na wywłaszczenia. Otrzymaliśmy również 4 mln zł dofinansowania ze strony rządu. Trzymam mocno kciuki za inwestycję. Mam nadzieję, że na początku września będziemy mogli już bezproblemowo jeździć przez ten przejazd, czego wszystkim uczestnikom ruchu drogowego życzę.
Przypomnijmy, że budowa tunelu rozpoczęła się w lutym 2022 r. Wartość inwestycji to 29 mln zł, w tym wkład PKP to 14 mln zł.