Stacje rowerowe mają być gotowe w ciągu trzech miesięcy

24 lipca firma Nextbike Serwis podpisała umowę z Województwem Łódzkim na uruchomienie wypożyczalni wojewódzkiego roweru publicznego. Oznacza to, że od tego dnia powyższa firma ma 105 dni na budowę całego systemu. – Zobaczymy jak wykonawca będzie powyższą umowę realizował, ale liczymy na to, że poszczególne stacje rowerowe będą się pojawiały sukcesywnie. Chcielibyśmy, aby choć w części można było korzystać z roweru miejskiego jeszcze podczas tegorocznych wakacji. Dobrze by było, aby tak się stało, bo będzie to też świetna propozycja turystyczna – komentuje zakres umowy marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
Wojewódzki rower publiczny, realizowany w ramach projektu „Rowerowe Łódzkie”, jest projektem 11 partnerów zlokalizowanych przy trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obok Koluszek, które będą posiadać największą ilość rowerów i stacji rowerowych, są to następujące miasta: Kutno, Łask, Łowicz, Łódź, Pabianice, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola i Zgierz.
Cały system opiera się na idei „park and ride” (zaparkuj i jedź), a zatem ma ułatwić mieszkańcom województwa docieranie do stacji kolejowych i podróżowanie pociągami ŁKA. W wymienionych miejscowościach łącznie powstanie 125 stacji rowerowych z 1002 rowerami do wypożyczenia. Do tego pojawi się 15 parkingów na rowery prywatne, w tym aż 5 parkingów na terenie Gminy Koluszki. Na parkingach ustawione zostaną stojaki na rowery wraz infrastrukturą do naprawy roweru.
W umowie firma NB Serwis zobowiązuje się utrzymywać system roweru publicznego przez 6 lat, tj. do roku 2024. Co ciekawe korzystanie z roweru będzie możliwe przez cały rok. – System , który zainstalujemy, jest uniwersalny, funkcjonujący także w okresie zimowym. To jest pierwszy krok do tego, aby łódzkie były coraz bardziej „rowerowe”. Gmina Koluszki razem z 10 innymi miastami naszego regionu, które weszły do systemu „Rowerowe Łódzkie”, mogą być zadowolone, bo znalazły się w czołówce rowerowego skomunikowania się – dodaje marszałek Witold Stępień.
Jednoślady będą urządzeniami IV generacji. Oznacza to, że rowerów nie będzie trzeba zostawiać na stacji rowerowej, ale również w innym miejscu (np. pod domem), oczywiście za dodatkową opłatą. Tego rodzaju udogodnienie będzie możliwe dzięki terminalowi zainstalowanemu bezpośrednio w każdym rowerze, który namierza jednoślad oraz umożliwia jego wypożyczenie i zwrot. Wszystkie rowery będą w kolorze srebrnoszarym. Ustalone zostały już także opłaty za korzystanie z roweru publicznego. Opłata będzie wzorowana na systemie łódzkim, przy czym każdy z partnerów może wprowadzać własne ulgi w opłatach. Najniższe opłaty będą obowiązywać w przypadku doprowadzenia roweru do stacji. Wypożyczenie roweru do 20 minut będzie bezpłatne, natomiast do 1 godziny kosztować będzie 1 zł.

image_pdfimage_print