Budowa tunelu w Gałkówku staje się faktem

To będzie najdroższe zadanie inwestycyjne w historii gminy

W miniony poniedziałek Gmina Koluszki i Powiat Łódzki Wschodni podpisały umowę z wykonawcą, który wybuduje tunel pod przejazdem kolejowym w Gałkówku. Tym samym to, co jeszcze kilka lat temu było w sferze fantazji, staje się faktem.

– To bardzo ważna inwestycja, śmiem powiedzieć, że nawet spełnienie marzeń wielu mieszkańców Gałkówka, którzy walczyli o tunel, zawiązali nawet społeczny komitet. Pamiętajmy bowiem, że na przejeździe niejednokrotnie wyczekiwano nawet 40 minut. Myślę, że obecnie jesteśmy już na etapie szczęśliwego zakończenia długiego procesu, który toczy się od trzech lat, nie wspominając już o samym pomyśle, który pojawił się już kilkadziesiąt lat temu. Umowę muszą jeszcze parafować przedstawiciele PKP PLK, spółki która współfinansuje zadanie, ale to tylko formalność, ponieważ wszystkie uwagi z ich strony zostały uwzględnione. Inwestycja jest w pełni zabezpieczona finansowo w budżecie gminy jak i powiatu. A zatem nawet jeśli nie uda się w przyszłości pozyskać dofinansowania, będziemy w stanie wykonać ją własnymi siłami – wyjaśnia starosta Andrzej Opala, a zarazem mieszkaniec Gałkowa Dużego. Dodajmy, że inwestycja realizowana jest na drodze powiatowej.

Firmą, która podjęła się zadania jest spółka STRABAG z Pruszkowa. Inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca który wygrał przetarg, będzie zajmował się zarówno projektem i wszelkimi uzgodnieniami z PKP, jak i samą budową. Za ostateczną realizację zadania odpowiedzialna jest Gmina Koluszki. Budowa tunelu pochłonie ponad 29 mln zł.

– To największa inwestycja w historii Gminy Koluszki. Zarówno od strony finansowej jak i pod względem skomplikowania. Podejmujemy się budowy na czynnej linii kolejowej, w miejscu o dużym natężeniu ruchu drogowego. Dla nas to ogromne wyzwanie organizacyjne, finansowe i logistyczne. Ogromnie cieszy, że do naszej wizji udało się przekonać Starostę Łódzkiego Wschodniego Andrzeja Opalę i Zarząd PKP PLK. Dzięki dobrej współpracy, na dziś z tych 29 milionów gmina i powiat wykładają po 8 mln zł, a resztę finansuje PKP. Wraz z powiatem złożyliśmy wniosek o kolejne środki zewnętrzne do budżetu państwa, więc liczymy na to, że uda się zrealizować te inwestycje jeszcze taniej. Gmina Koluszki nie boi się wyzwań zwłaszcza wtedy, gdy realizujemy inwestycje tak bardzo potrzebne jak ta. Dla mieszkańców Galkowa Dużego i Galkowa Małego to codzienne podróże do szkoły, przedszkola, przychodni, kościoła, ale to też temat ważny dla wszystkich mieszkańców gminy jadących w kierunku Łodzi. Bo kto z nas nie stał w korku na przejeździe w Gałkówku? – komentuje podpisanie umowy Mateusz Karwowski, dyrektor ds. inwestycji w Urzędzie Miejskim w Koluszkach.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, tunel ma zostać oddany do użytku w pierwszym kwartale 2023 r. Pierwszy rok zostanie wykorzystany na opracowanie projektu, uzgodnienia z mieszkańcami oraz uzyskanie stosownych zgód, w tym decyzji środowiskowej. Sama budowa będzie najprawdopodobniej realizowana przez cały 2022 roku. Do czasu rozpoczęcia prac budowlanych przejazd będzie czynny. Później kierowcy będą musieli korzystać z przejazdu kolejowego, który znajduje się w Borowej, z kolei piesi z kładki na dworcu kolejowym.

 

Projekt przewiduje wybudowanie tunelu o całkowitej długości ok. 304 m i szerokości 11 m, pod 5 torami linii kolejowych nr 17 i 25 w Gałkowie Dużym. Inwestycja pozwoli zlikwidować przejazd kolejowy zlokalizowany na dwóch ważnych liniach kolejowych zapewniających połączenia w relacji Warszawa Zachodnia – Łódź Fabryczna oraz Łódź Fabryczna – Dębica.

Tunel wraz z przebudową lokalnej drogi pomiędzy Gałkowem Dużym i Gałkowem Małym, wybudowany zostanie w technologii wanny szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem. Długość przejazdu pod układem torowym wyniesie 28 m. Wysokość w części przejazdowej to 4,8 m. Tunel będzie dysponował drogą serwisową, chodnikiem ze ścieżką rowerową oraz dwoma klatkami schodowymi z szybem windowym.

image_pdfimage_print